Skugglage

..har det varit hela denna dagen for froken Ida som brande sig lite val mycket igar, klantigt och trist! Hoppas att det kanns battre imorgon, kommer smorja in mig ordentligt vilket fall..

Lat se om ni har hort detta forut..? Jag har det underbart! Bara sa ingen missar det liksom..

Dar vi korde igar till Godahoppsudden laste jag i efterhand klassas som varldens vackraste vag och jag kan bara instamma.. Ni ska fa se bilder sedan for det gar inte att beskriva hur fint det ar dar.. Som sagt sa var det ju ganska sa anstrangande att ga upp allra hogst pa Cape point, och om blev jag om mina barfotafotter men vilken utsikt! Vi hade san tur for pa varje stalle kandes det som om vi kom precis innan turistanstormningen anlande. Pa vagen dit sa fick Viks ett plotsligt infall och svangde av vagen..vilket hon gjorde valdigt mycket ratt i, for vi var i simon's town och gick ner for att se pingvinerna. Sa sota! Ah jag hade velat ta med mig en hem!! Sa himla coolt att fa se dem.

Igarkvall begav vi oss till turiststallet Waterfront, ett renoverat och uppfraschat hamnomrade. Marktes direkt mangden vakter och dar var massor, massor av folk! Linah hade namnt en restaurang med himmelskt god bearnaisesas, och ratt var det var sa stod vi utanfor en dar det stod hemmagjord bearnaisesas och ja, den var delicious! Det var ett lite dyrare/finare stalle men absolut vart det. Supermysig kvall.

Idag var det da dags for Robben Island. Upp i tid for att hinna ata av den riktigt goda hotellfrukosten och sedan ta lilla bilen till Waterfront igen. Man akte bat fram och tillbaka, mysigt med gungandet! Dock fick vi ju sitta pa nedre dack pga min harliga branna, men vi kunde ga ut lite och titta pa utsikten dar nere. Nar vi var i hamnen vid Waterfront var dar en massa salar, badandes mitt i hamnen! Hur sota som helst, en san skulle jag ocksa kunna ha hemma :)

Jag hade inte sa mycket forvantingar pa Robben island, visste inte riktigt vad jag hade tankt mig utan tyckte mest att det skulle vara intressant att komma dit. Vi fick i alla fall hoppa pa en buss och forst aka runt pa on i nastan en timme. Fick en jatteharlig kille till guide som berattade massor och bjod pa sig sjalv. Sedan gick vi runt i sjalva fangelsebyggnaderna i nastan en timme med en guide som sjalv suttit fangslad, mycket bra aven han. Jag hangde inte riktigt med pa allt, de pratar ju engelska med dialekt, men Viks oversatte det viktigaste :) Pa baten tillbaka somnade vi bada en stund, haha!

Lunch pa en italiensk restaurang vid hamnen och sedan mot akvariumet. Pa vagen gick vi igenom en slags inomhusmarknad med massor av handgjorda afrikanska saker, mycket fina grejer! Precis nar vi kom in pa akvariumet sa var det matdags for hajar, skoldpaddor och nagra andra stora fiskar, lite kul att fa se det. Sen lyckades vi ga pa fel hall runt, men det spelade ju ingen roll. Aah, sen fick vi se pingviner igen, alltsa dessa djur sa sota! Nar vi var pa vag darifran kommer en skotare med nagra pingviner efter sig, som hon kallar pa. De var alltsa tama, och hon hade en trappa till dem dar det stod "inte for manniskor, endast pingviner" och sa trippade de uppfor den. Da var jag ju fast sa vi fick sitta dar en stund till och beundra dem :) Annars blev jag nog lite besviken, trodde dar skulle vara lite storre djur, alltsa storre hajar och hade hoppats pa en delfin..

Vid det har laget var vi lite trotta, stack tillbaka till hotellet - efter att ha forsokt losa ut var parkeringsbiljett i tre olika automater, fick betala hela 10 kr for kl 9-17... - och tog oss en harligt dopp i poolen, var riktigt skont! En liten stunds vila pa sangen och sedan vidare mot vad vi trodde skulle bli dagens hojdpunkt..

..vi hade namligen tankt oss solnedgangen uppe pa taffelberget men till var stora forvaning sa var cabinbanan stangd! Blev valdigt snopna men bestamde oss raskt for att kora ut en bit pa kusten, och det angrar vi inte! Berg, vackra hus, palmer, sandstrand, klippor, hav och solnedgang.. Fattar ni? Vi sprang ner mot stranden, jag hade langtat sa efter att fa kanna hederlig sand mellan tarna :) Fran ingenstans kom blasten, borjade riktigt storma! Men det gjorde ingenting, vi kande pa det iskalla vattnet och tog en massa, massa harliga hoppbilder i solnedgangen. Pa vag tillbaka till bilen gick vi forbi en filminspelning! Jattespannade tyckte jag saklart sa dar fastnade vi en liten stund :) Annu en megaharlig kvall! Som vi sa - omojligt att rangordna!

Vi bestamde oss for att kora tillbaka mot hotellet, eftersom dar var hur mycket folk som helst vid detta camp bay, bilarna fyllde vagen och alla matsatallen var fullproppade. Istallet tog vi en mycket god burgare precis nedanfor hotellet med goda drinkar till och nu sitter vi har en stund innan vi ska somna gott.

Egentligen hade vi tankt kora ut till nagon vingard imorgon, men vi hoppar nog det och tar en slappedag med lite shopping och poolande istallet. Har ju varit ganska intensiva dagar har.. Och pa mandag nar vi ar tillbaka i Joburg verkar det som om vi ska ata middag med en prins! Det ni ;)

Kommentarer
Postat av: maria ica:)

Hej! Har hittat din blogg:) låter som om du har det bra. M snart e du tillbaka hos igen:), i vårt fina härliga snöiga väder som aldrig verkar till att vilja sluta. M har kommit till jobbet ändå. Som tur e...Frukten utan dig e inte detsamma kan jag säga o jag behöver nog inte säga mer:) M idag e det onsdag o på fredag e du hos oss igen, kan säga att det har gått väldigt fort. Ses då halv 9:) kram

2010-02-23 @ 21:12:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0