Köttbullar deluxe

Om vi ska ta vidare där vi slutade i sist så var det torsdagkväll, jag var duktig som diskade innan huvudet snabbt slocknade på kudden. Upp i tid för vår favorit - matten (hrm, eller inte..) När förslaget om fredagslunch på ikea dök upp var vi inte sena att rösta ja, så när matten var slut överlämnade jag mina nycklar till Emma som skulle ta ut Lennie en sväng medan jag cyklade bort till biblioteket för att rösta. Jag var lite osäker både eftersom det var första gången och för att det ju stod Skåne/Löderup på mitt röstkort och inte Kalmar, men det gick bra.

Eftersom Emma inte har någon cykel så var jag framme vid lägenheten samtidigt som dem så vi följdes åt på promenaden, sedan gick/cyklade vi bort till ikea, gick raka vägen till restaurangen och när vi tittar ut öser regner ner..snacka om att vi hade tur! Det var riktigt gott med kycklingfilé, pommes och beanaisesås, mm! Sedan blev det en sväng på modehuset innan Sophie cyklade till sitt jobb och efter liten eftertanke följde vi efter och det gjorde vi rätt i. Hon jobbar nämligen med att sälja hemmagjord, italiensk glass och jag och Emma fick agera provsmakare vilket vi såklart trivdes ypperligt med! Eller vad sägs om smaker som daim, dumle, nougat, marängkola, kexchoklad, äppelpaj och baileys?!

Med magarna proppfulla tog vi oss hem till Lennie och tryckte ner oss i soffan med en film, efter några om och men blev det twilight till slut. Tyvärr hann vi inte riktigt se klart för Emma hade buss att passa.. Men så är det ju ibland, och slutet visste vi ju redan. För min del tyckte jag också det var ganska skönt att komma i säng tidigt eftersom klockan ringde halv sex - lagom en lördagsmorgon för att jobba..

Tiden går alltid lika fort på jobbet och plötsligt var klockan tio och jag handlade hem frallor med tillbehör. Perfekt tajmat stod Anna och Rasmus utanför min dörr när jag kom hem. Det blev en god och mysig andrefrukost och sedan tog vi Lennie med oss och gick till min favoritsecondhandaffär, ville såklart visa syrran den och hon lyckades ju göra lite fynd. Vi gick också bort till netonnet innan vi vände hemåt, den sista biten fick jag och Lennie springa in för då kom regnet igen.. När man inte är van vid att ha ikea på cykelavstånd kliar det ju i fingrarna så mina besökare önskade ju sig ett besök där så det blev först ett stopp på restaurangen (igen och gissa vad jag åt? Japp, kycklingfilé, pommes och bearnaisesås, mm!) innan vi tog en sväng på varuhuset och sedan hem tilll lägenheten igen. Snällt nog hade de tagit med sig Rasmus dammsugare så jag kunde få låna den, och det var riktigt skönt att få bort bort lite hundhår! Min dammsugare har nämligen slutat fungera och jag känner inte för att lägga x antal hundralappar på en ny när Robban kommer hit med sin snart..

Det bästa med hela lördagen var det underbara beskedet jag fick på kvällen; allas vår fantastiska Xanté klarade vallhundsprovet! Så himla härligt och ett jättestort grattis från "moster"!

Det blev en lite för lång stund vid datorn igårkväll som avslutades med en film i sängen, lyx för mig som hyffsat nyligen köpt bärbar dator. Jag bestämde mig för att tillåta mig sova och ligga och dra mig precis hur länge som helst idag och med mobil och dator i närheten blev det inte förrän en stund efter elva som jag svängde benen över sängkanten.. Men då tog jag koppel på Lennie och tog en lång promenad, jag kände så mycket för att komma ner till havet - man bor ju fortfarande på kusten - så fötter och tassar styrdes mot Stensö där vi var i torsdags. Stensö är ett friluftsområde med camping, springstigar och någon badplats, och jag tog med Lennie ut på en miniö där vi satte oss på bryggan och lät håret fladdra i vinden. Det var småkallt, blåsigt och regnet hängde i luften men det krusiga vattnet och ljudet av vågorna som slog in mot kanten var så rogivande och härligt. Jag la mig raklång på bryggan och bara njöt. Det var så härligt att bara vara.

Vår tripp tog 2,5 timmar så jag var ganska nöjd när jag lämnade Lennie hemma och tog cykeln ner för att hälsa på Sophie. Hon har det lite segt på jobbet ibland så jag ville hålla henne sällskap en stund, hade ju inte tänkt ta någon glass men saltlakrits och hallonlakrits med saltlakritsströssel var lite för frestande.. På hemvägen passade jag på att handla till kväll, och gissa vad den här madamen hade i tankarna? Köttbullar á la farmor! Och det mina vänner, det är köttbullar deluxe! Jag bara älskar farmors köttbullar, det är lyx för mig, och vad kan du vara bättre än att göra en extra dos och lägga i frysen? Så jag, som tycker att två minuter i köket är två för mycket stod med händerna fullt upptagna i 1,5 timmar med att rulla köttbullar, koka potatis och skära sallad. Mycket nöjd med mig själv tillät jag mig själv att frossa i dessa underverk, för de blev faktiskt lika goda som farmors, till och med ett glas vin slank ner! Nu har  jag snackat en stund med Robban och varit ute med lille vovven så nu blir det nog lite Grey's tittande i sängen innan sovdags.

Kommentarer
Postat av: hälsning från Bäckaskog

Tänk så mycket fin natur man får uppleva tackvare att man har en hund som ska rastas:) Själv har vi varit i vårt härliga Tosteberga o installerat vår oersättliga gaskamin. Värme är underbart liksom syrrans fina fotogenlampor som lyser så mysig där!! Ett litet härligt paradis. Tur att vi har fått förmågan att njuta av stunden, eller vad tycker du goa IDA! Så kul att läsa om ditt liv i Kalmar. Kram Moster

2010-09-25 @ 22:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0