Ett liv i 190..

Så brukar de flesta beskriva mitt liv och jag är benägen att hålla med. Varför ha tråkigt när det finns så himla mycket roligt att hinna med liksom? Denna blogg är i första hand tänkt att vara aktiv under min stundande Sydafrikaresa som startar på torsdag. Men först blir det ett inlägg tillägnat världens bästa mamma;

ÖVERRASKNINGARNAS HELG

För er som lyckades missa det så fyllde jag 20 år förra helgen, med dunder och brak. Numera anses jag inte vara tonåring längre och mogen nog att själv betala på systembolaget. Lämpligt nog inföll sig min dag en lördag. Denna dag var tänkt att spenderas i Markaryd med Lennies uppfödare på föreläsning om hundens mentalitet, men vädret ville annat.. För att ta det från början..

Fredag och jobb på ica hela dagen, lagom spänd inför vad som väntade, inställd på matsällskap och en tidig morgon. Hade inte bestämt något firande under helgen utan meddelat mina allra närmsta att jag uppskattar överraskningar och hoppades att de skulle lyssna på det. Kommer hem på fredagkvällen och blir ärligt nog lite snopen att det inte var något på gång, mamma och pappa hemma, vännen på väg.. Men så helt plötsligt stod det två bilar på gårdsplanen och jodå, även syster var här! God mat och ett glas vin på kvällen så var jag nöjd och kröp till sängs, lyssnande på snöstormen som ven utanför så att väggarna knakade.

Lördag morgon blir jag väckt av sång, tycker huvudet känns tungt, tittar på klockan som bara visar 04.45..Tidigt! Får CHAMPAGNE på sängen, och en massa paket. Så himla fina presenter som jag blev riktigt glad över. Märker pappas oroliga min och lägger märke till att stormen inte verkar ha lugnat sig. Hinner njuta lite av champagnen innan det är dags att göra sig i ordning för att försöka komma iväg. Tyvärr gick det inte alls, snön blåste i stora sjok som täckte bilen så det blev att vända en km hemifrån. Lite besviken såklart men å andra sidan gick det verkligen inte att köra, så varför deppa? Istället blev det några timmars sömn i sängen, en slapp dag framför tvn med syster och vän. Vännen som pappa fick skotta ut för att hämta, men hit skulle hon. Fick ett superfint kort som jag vet vilken möda det ligger bakom, tack!
På kvällen skulle broren på festligheter, sådant missar man inte när man går på Bollerup. Jag fick order om att följa med i bilen, körde en ganska lång omväg, för att hämta upp en annan vän. Märkte direkt på pappa att han inte hade riktigt koll på vart han skulle medan vi körde, och en del olika tankar hann flyga genom mitt huvud vart vi kunde vara på väg nånstans.. Väl hemma vankades det tacos och på min tallrik låg nästa överraskning inslagen, ledig från jobb under morgondagen! Skönt! Började inte misstänka det förrän vi hade hämtat upp min vän, och jag la märke till att hon hade övernattningsväska med sig.. Nu blev jag lite spänd på vad nästa dag skulle innehålla.. Fick endast veta att firandet skulle fortsätta och att jag skulle ställa klockan på 06..

Klockan ringde och vi steg upp, fick ett körschema för att allt skulle klaffa. Dagen innan hade ju inte blivit som den skulle pga vädrets makter. Jag fick bara veta att när jag gjort det som stod på min lapp så skulle jag landa på brukshundklubben. Hmm, vad innebär detta? Snäll och lydig som jag alltid har varit gjorde jag allt helt enligt schemat och när jag kommer till klubben står alla våra bilar och pappas lastare på plats. Går in genom dörren och möts av en stirrig syster, en konfunderad pappa, en behärskad mamma, en dagenefter bror och jättefint dukade långbord. Överraskningsfest!
Jag var ganska trött av allt som hänt under helgen och lite lite sömn, och så fick jag varken gå in i det rummet eller i det rummet så jag satte mig på en stol och bara satt. Eftersom snön inte var riktigt på vår sida denna helg blev det tyvärr en hel del återbud denna dag, hälften som skulle kommit uteblev. Men när gästerna började komma blev jag gång på gång glatt överraskad. Så många som trotsade vägarna och kom bara för min skull! Alla på glatt och positivt humör och med en massa fina presenter! Jag blev så himla glad över allt, alla som ville vara med och fira min dag och att jag fick så många saker som verkligen var jag, det var Ida-saker.
Mamma som hade gjort hur mycket god svampsoppa som helst, syster som hade bakat 7 sorters kladdkakor och en fantastisk agilitytårta som sent kommer glömmas, bror som hade gjort ett jättefint bildspel på datorn med bilder på mig, pappa som ordnade och donade för att folk skulle komma fram och till, gäster som engagerade sig i tipspromenaden och hade fler rätt än vad jag skulle tro. Alla som hade lyckats hålla det hemligt för mig ändå in på dagen. Jag uppskattar det verkligen, alltihop! Min 20-årsdag som blev en hel underbar, överraskande, fantastisk helg kommer jag minnas med ett stort leende och lite snö :) TACK till alla inblandade!


Kommentarer
Postat av: Anna G

Härligt syrran! Men kan inte riktigt hålla med om att jag var stirrig!

2010-02-10 @ 08:44:11
URL: http://xante.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0